חמאס וארגונים חמושים אחרים חייבים לשחרר מיידית את כל האזרחים הישראלים החטופים בעזה

חטופים הוחזקו בתנאים קשים ועולה החשש כי חלקם סובלים מעינויים וצורות התעללות אחרות בשבי: חטופים שחזרו סבלו מהתעללות פיזית ופסיכולוגית, ודיווחו על הכאות, אלימות מינית, החזקה בבידוד ומניעת תנאים בסיסיים כגון אוכל ושינה

חמאס וקבוצות חמושות אחרות החזיקו חטופים בבנייני מגורים המצויים באזורים אזרחיים צפופים, וסיכנו כך את חייהם של אזרחים בעזה, בהפרה של חובתם לנקוט כל צעד אפשרי להגם על האזרחים תחת שליטתם מהשפעות ההתקפות

חמאס וארגונים חמושים אחרים חייבים לשחרר מיידית, וללא תנאי, את כל האזרחים החטופים הנמצאים בשבי בעזה מאז ה-7 באוקטובר, כך שבה ואומרת היום אמנסטי אינטרנשיונל.

בשבועות האחרונים, עשרות אלפי בני אדם יוצאים לרחובות ברחבי ישראל בדרישה ממשלת ישראל להסכים להסכם הפסקת אש ולנהל מו”מ על שחרור החטופים, ומשפחות חטופים ממשיכות בימים האחרונים לצעוד מתל אביב לירושלים בקריאה לשחרור יקיריהן, כאשר שיחות המשא ומתן ממשיכות השבוע.

הערכה של כ-116 בני אדם מוחזקים כחטופים או שבויים על ידי חמאס וקבוצות חמושות נוספות בעזה מאז ה-7 באוקטובר, ובכלל זאת 43 אשר מותם קיבל אישור על ידי ישראל. לפחות 79 מתוך המוחזקים בשבי נחשבים כאזרחים. לפי מטה משפחות החטופים והנעדרים, סימני חיים התקבלו מ-33 חטופים, נכון ל-18 במאי. לאורך תקופת החזקתם בשבי, נמנעה גישה מהחטופים לביקורים של ארגוני ניטור עצמאיים, כולל הצלב האדום, להעריך את מצב בריאותם או תנאי החזקתם.

חטיפת אזרחים הינה פשע מלחמה. אלו אשר עדיין חיים מוחזקים עתה מעל תשעה חודשים בשבי, רחוק מיקיריהם. לא תיתכן כל הצדקה לגרימת טראומה כזו להם ולמשפחותיהם

אריקה גווארה-רוזס, מנהלת בכירה למחקר, סנגור, מדיניות וקמפיינים באמנסטי אינטרנשיונל

“מאז אוקטובר, אמנסטי אינטרנשיונל שבה וקראה לחמאס וארגונים חמושים אחרים לשחרר מיידית וללא כל תנאי את כל האזרחים החטופים. כל אלו הנמצאים בשבי חייבים לקבל יחס אנושי, חופשיים מעינויים, ולקבל גישה לצלב האדום בהתאם לחוק הבינלאומי. אלו אשר חולים ופצועים חייבים לקבל טיפול רפואי”, הוסיפה גווארה-רוזס.

עדויות ווידאו, שאמנסטי אינטרנשיונל וידאה את אמינותן, מצביעות כי חלק מהחטופים סבלו מפציעות והתעללות במהלך חטיפתם. הרש גולדברג-פולין נחטף ליד אתר מסיבת הנובה. קטעי ווידאו אמינים מראים לוחמי חמאס מעלים אותו על משאית ומסיעים אותו, ואחרים, לכיוון עזה כאשר זרועו השמאלית נקטעה זה עתה מתחת למרפק ומדממת באופן חמור. קטע וידאו אשר שוחרר על ידי חמאס ב-24 באפריל מראה את הרש, אשר זוהה על ידי בני משפחתו, לאחר שזרועו הקטועה עברה ניתוח.

חטופים הוחזקו בתנאים קשים ועולה החשש כי חלקם סובלים מעינויים וצורות התעללות אחרות בשבי.

לפי אנשי צוות רפואי ישראלים, חטופים אשר חזרו לישראל סבלו מהתעללות פיזית ופסיכולוגית בעזה. כמו כן הם אמרו כי חלק מהשבויים שחזרו דיווחו שסבלו מהכאות, חייבו אותם לצפות או להשתתף במעשי אלימות, סבלו מאלימות מינית ובכלל זה עירום בכפייה ותקיפה מינית, הוחזקו בבידוד או בחושך מוחלט, ונמנעו מהם תנאים בסיסיים כגון אוכל ושינה – אשר הובילו להשפעות חמורות וארוכות טווח על בריאותם הפיזית והמנטלית. חטופים ששוחררו דיווחו בנוסף כי במקרים מסוימים בני משפחה הופרדו באופן מכוון.

עמית סוסנה, אשר נחטפה מקיבוץ כפר עזה ושוחררה בנובמבר 2023, תיארה באמצעי התקשורת כי הוחזקה כפותה במשך שלושה מהשבועות בשבי. היא העידה כי הגבר ששמר עליה היה נכנס לחדרה, יושב על מיטתה ושואל אותה על מין, ובמקרה אחד הוא כפה עליה לבצע בו מעשה מיני תחת איומי אקדח.

חלק מהמשפחות, איתן דיברו חוקרי אמנסטי, אמרו כי לא קיבלו כל אות חיים מיקיריהן במשך תשעה חודשים.

דודתו של גיל דיקמן, כנרת גת, נהרגה בקיבוץ בארי במהלך המתקפה ב-7 באוקטובר. שתי בנות דודתו, כרמל וירדן רומן-גת, נחטפו. ירדן רומן-גת שוחררה בעסקת שבויים בנובמבר 2023. כרמל רומן-גת, בת 40, עדיין מוחזקת בשבי בעזה. דיקמן חושש לשלומה הפיזי והמנטלי, והביע חוסר אמון במאמצי המדינה לשחרור החטופים: “החיים שלנו עצרו לגמרי, ומשהו חדש התחיל, סרט אימה אשר התחיל בחוסר אונים עצום”, אמר דיקמן והוסיף: “איננו יכולים עדיין לעכל או להתאבל כי הדבר הדחוף ביותר הוא להיאבק עבור חייהם של אלו שעוד ניתן להציל – בידיעה כי בכל רגע אנחנו יכולים לקבל את הידיעה הנוראה מכל”.

הוא הוסיף כי לראות את ההרס שחווים הפלסטינים בעזה גורם לו להרגיש רע מאוד: “אלו בני אדם בצד השני, ואני מתייחס אליהם כקורבנות של מעגל האלימות, בדיוק כמו כרמל והמשפחה שלי. הטרור והאלימות פוגעים בסוף באנשים הרוצים לחיות בשלווה”.

בתוך ההפצצות המתמשכות של ישראל והמבצע הקרקעי בעזה, הסכנות לאזרחים – בין אם פלסטינים או שבויים ישראלים – ממשיכות לגדול.

“המתקפה הברוטאלית של ישראל על עזה גרמה למותם של למעלה מ-38 אלף פלסטינים, ויצרה את אחד מהאסונות ההומניטריים הגרועים שהעולם ראה. המשבר המתמשך מסכן בנוסף את חייהם של השבויים הישראלים בעזה. הפסקת אש של כל הצדדים הינה הצעד הדחוף ביותר הנדרש להקלת הסבל העצום, למניעת אובדן נוסף של חיים, ולהבטיח את שלומם של כל האזרחים”, אמרה אריקה גווארה-רוזס.

במספר מקרים חמאס וקבוצות חמושות אחרות החזיקו חטופים בבנייני מגורים המצויים באזורים אזרחיים צפופים, וסיכנו כך את חייהם של אזרחים בעזה, בהפרה של חובתם לנקוט כל צעד אפשרי להגם על האזרחים תחת שליטתם מהשפעות ההתקפות. מבצע קטלני של הצבא הישראלי במחנה הפליטים אל-נוסיירת לשחרורם של ארבעה חטופים ב-8 ביוני גרם למותם של יותר מ-270 פלסטינים, לפי משרד הבריאות הפלסטיני. קודם לכך, במבצע לשחרור שני חטופים ברפיח ב-12 בפברואר, כ-100 בני אדם נהרגו.