בציון שנתיים: איך הרשתות החברתיות נכשלות להגן על הזכות להפלה בארה”ב?

ב-24 ביוני 2022, ביטל בית המשפט העליון בארצות הברית את ההגנה החוקתית על הזכות להפלה. עם פרסום ההודעה הרשמית על ביטול ההגנה, אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי הממשל האמריקאי נכשל כישלון עמוק בשמירה על זכויות אדם לרבות הזכות לבריאות, אוטונומיה גופנית, פרטיות וכבוד, עם דגש על זכויותיהן של נשים ונערות. כיום, 21 מדינות פדרליות בארה”ב אוסרות באופן חמור או מוחלט על ביצוע הפלה בשטחיהן.

שנתיים עברו מאז בוטלה ההגנה החוקתית ודו”ח חדש של אמנסטי אינטרנשיונל, מכשולים לאטונומיה, מצא כי הרשתות החברתיות המובילות בעולם – טיקטוק, פייסבוק ואינסטגרם – הסירו באופן שיטתי מידע הקשור בהפלות והשעו פרופילים אשר מספקים אינפורמציה על הפלות בפלטפורמות שלהן.

בדו”ח, אמנסטי מביאה דוגמאות לתוכן ומידע לגבי הפלות אשר הוסר מהרשתות החברתיות, ובאמצעות ניתוח עמוק של הנחיות הקהילה ומדיניות ניהול התוכן של מטא (Meta) וטיקטוק נמצא כי הן פועלות באופן אקטיבי לאסור או לצנזר תוכן מסוג זה.

Moroccan activists demonstrate after a 14-year-old girl died as a result of an unsafe secret abortion in the capital Rabat on September 28, 2022 ©️ AFP via Getty Images

הדו”ח החדש של אמנסטי מדגיש כי הסרת תוכן הקשור להפלות באינטרנט פוגעת במיוחד בילדות, נערות ואוכלוסייה צעירה בעקבות ההסתמכות הגוברת שלהם על רשתות המדיה החברתית כערוצים לצריכה של חדשות ומידע אימן. מאז הפיכתה של החלטת רו נגד וויד, אשר סיפקה הגנה חוקתית על הפלות ברמה הפדרלית למשך כמעט חצי מאה, מספר מדינות הגישו הצעות חוק אשר דרשו להטיל הגבלות על מידע באינטרנט הקשור להפלות. למרות שאף אחת מן הצעות החוק הללו לא עברו, אמנסטי ניטרה ומצאה כי מאז בוטלה ההגנה החוקתית בנושא, חברות סושיאל מידה רבות החליטו להסיר ולחסום תוכן הקשור בהפלות.

“כאשר חברות טכנולוגיה מסירות מידע הקשור להפלות, הן עלולות להגביר את מחסומי הגישה למידע ולהוביל לאפליה והפרות זכויות אדם נגד אנשים שעלולים להיכנס להריון.”

ג'יין אקונד, עמיתת טכנולוגיה וזכויות רבייה באמנסטי ארה"ב

המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל מראה כיצד לאחר החלטת בית המשפט משנת 2022, חלק מהתוכן אשר כלל מידע על תרופות והפלות בטוחות הוסר, הוסתר באופן זמני או סומן כ”תוכן רגיש” אשר עשוי “להכיל תוכן גרפי או אלים”. פוסטים אחרים הוסרו מכיוון שהפלטפורמות טענו שהמידע ששותף נוגד את הנחיות הקהילה שלהן.

מן הצד השני, ב-4 במרץ 2024 קבע הקונגרס הצרפתי, בהחלטה היסטורית, על עיגון חוקתי של הזכות להפלה בצרפת, אשר בכך הפכה להיות זכות אשר מובטחת בחוקה המקומית. ההחלטה הפכה את צרפת למדינה הראשונה לעגן את הזכות להפלה בחוקה שלה.

אמנסטי אינטרנשיונל עומדת לצד נשים וגברים הנלחמים למען הזכות לגישה בטוחה וחוקית להפלות. גישה להפלות היא זכות אדם בסיסית: לכן, אף מדינה או ישות פוליטית לא צריכה לקבל את ההחלטה על לגיטימיות של הפלה – הסמכות היחידה לקבוע זאת צריכה להיות האדם אשר ירצה לבצע את ההליך.

אמנסטי ישראל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול למען מבקשי מקלט ופליטים מסביב לעולם, במטרה ליצור מציאות בטוחה וצודקת יותר!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!