אלפי פליטים סודנים נתונים במעצרים שרירותיים ולא-אנושיים במצרים, ומגורשים בכפייה בחזרה לסודן

הרשויות במצרים חייבות להפסיק מיידית את המעצרים השרירותיים ההמוניים, ואת הגירושים הכפויים הבלתי-חוקיים של פליטים סודניים אשר מבקשים מקלט מהקונפליקט בסודן וחוצים את הגבול לתוך מצרים, כך אומרת היום אמנסטי אינטרנשיונל בדו”ח חדש המפורסם לקראת יום הפליט הבינלאומי. 

הדו”ח, “אזוקים כמו פושעים מסוכנים: מעצרים שרירותיים והחזרות כפויות של פליטים סודנים במצרים“, מתפרסם היום (19 ביוני) לקראת יום הפליט הבינ”ל המצויין מחר, וחושף כיצד מרוכזים פליטים סודנים ומגורשים באופן בלתי-חוקי לסודן – שהינה אזור סכסוך פעיל – ללא הליך הוגן או אפשרות להגיש בקשת מקלט, מדיניות המהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי.

הראיות מעידות כי אלפי פליטים סודנים נעצרו באופן שרירותי, ולאחר מכן גורשו קולקטיבית. נציבות הפליטים של האו”ם מעריכה כי בחודש ספטמבר 2023 לבדו גורשו כ-3,000 סודנים בחזרה לסודן. 

זה בלתי נתפס שנשים, גברים וילדים סודנים, הנמלטים מסכסוך אלים בארצם ומבקשים להגיע למקלט בטוח מעבר לגבול המצרי, מרוכזים בצורה המונית, נעצרים באופן שרירותי ומוחזקים בתנאים לא-אנושיים, ולאחר מכן מגורשים בצורה בלתי-חוקית

שרה השאש, סגנית מנהלת אזור המזה"ת וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל

על הרשויות המצריות להפסיק מיידית את הקמפיין הארסי של מעצרים המוניים וגירוש קולקטיבי. בנוסף, עליהן לעמוד בחובתן תחת חוק זכויות האדם הבינלאומי ותחת חוק הפליט לספק לאלו הנמלטים מהסכסוך בסודן אפשרות כניסה בטוחה למצרים וגישה להליכי מקלט ללא מגבלות“, הוסיפה השאש.

במשך עשורים, היוותה מצרים בית למיליוני סודנים הלומדים, עובדים, ומשקיעים במדינה, כאשר נשים וילדות סודניות, כמו גם בנים מתחת לגיל 16 וגברים מעל גיל 49 היו פטורים מתנאי כניסה. מוערך כי כ-500 אלף פליטים סודנים נמלטו למצרים לאחר שפרץ הסכסוך האלים בסודן באפריל 2023. אולם, במאי 2023 הציבה הממשלה המצרית דרישת ויזה התקפה לכל בעלי אזרחות סודנית, ולא הותירה לנמלטים מסודן ברירה למעט הניסיון להימלט דרך מעברי גבול לא-מוסדרים. בחודשים העוקבים, ובייחוד מאז ספטמבר 2023, הרשויות במצרים החלו ברדיפת פליטים סודנים על רקע כניסה למדינה שלא דרך מעברי גבול מוסדרים או על כך שאין ברשותם ויזת שהייה תקפה.

הדו”ח מפרט על 12 מקרים, אשר התרחשו בין ינואר ומרץ 2024 ותועדו על ידי אמנסטי אינטרנשיונל, בהם גירשו הרשויות המצריות בכפייה כ-800 בני אדם בעלי אזרחות סודנית באופן קולקטיבי, ללא ביצוע בדיקות אישיות, וללא מתן גישה להליכי בקשת מקלט או ערעור נגד הגירוש.

הפרות זכויות האדם של פליטים סודנים במצרים מתרחשים על רקע חקיקה פגומה במדינה בנושאי הגירה, אשר מעניקה למשרד הפנים סמכויות רחבות להחזיק אזרחים זרים במעצרים מנהליים לתקופה בלתי-מוגבלת, ללא בטחונות כנגד החזרה כפויה למקומות בהם ישנה סכנה ממשית לרדיפה או להפרות זכויות אדם חמורות נגדם.

תחת חוק זכויות האדם הבינלאומי, ניתן לבצע מעצרים הקשורים להגירה רק במקרים חריגים ביותר ורק כאמצעי אחרון, וכל החלטת גירוש חייבת להתבצע על בסיס אישי ולכלול בהליכים אלו בטחונות כגון הזכות לייעוץ משפטי והזכות לערער על הגירוש.

הדו”ח מפרט בנוסף כיצד המדיניות המצרית של מעצרים וגירוש מבוצעת על רקע הגברת שיתוף הפעולה של האיחוד האירופי עם מצרים בנושאי הגירה וביקורת גבולות, זאת למרות רקורד זכויות האדם העגום של מצרים והפרות הזכויות הרבות המתועדות כנגד מהגרים ופליטים.