ללא גבולות: ילדים ומשפחותיהם נרדפים ע”י המשטר הרוסי בעקבות התנגדות למלחמה

בפרסום החדש של אמנסטי אינטרנשיונל, “הילדים שלך ילכו לבית יתומים”, נחשף כיצד הקרמלין הגביר בצורה משמעותית את הדיכוי נגד אלו אשר מתנגדים למלחמה הנוראית אשר פתחה רוסיה באוקראינה ב-24 בפברואר 2022. אמנסטי חושפת כי הדיכוי נעשה קיצוני הרבה יותר, כאשר השלטונות הרוסים מתעללים בילדים ובבני משפחותיהם של אלו אשר הואשמו בהתנגדות למלחמה, לרבות באמצעות הפרדה בין ילדים להוריהם, הפעלת לחץ על קטינים, שלילה גמורה של חופש הביטוי והכנסת ילדים לבתי יתומים כנקמה.

בשנים האחרונות, הקרמלין ובראשו ולדימיר פוטין, נהגו לדבר על חשיבות ערך המשפחה בחברה הרוסית. עם זאת, כפי שאמנסטי חושפת, הרצון לרסק כל סממן התנגדות גרם לפגיעה נוראית בזכויותיהם של ילדים והורים רבים. ההתקפה הפוליטית על ילדים כוללת התערבות שרירותית של המדינה בחיי הילדים, לרבות ניטור אחר “ילדים עם נרטיבים כוזבים” בבתי הספר.

“מי שמביע התנגדות למלחמה ברוסיה חשוף להפרדת משפחות בכפייה או שלילת זכויות כהורה. הסיכון של פעולות תגמול כזאת, גם אם קטן, הוא סיכון מזעזע מספיק כדי להרתיע אנשים רבים מלדבר.

אולג קוזלובסקי, חוקר רוסיה באמנסטי אינטרנשיונל

אמנסטי תיעדה מתקפות של הרשויות הרוסיות על ילדים, הוריהם וגם על המטפלים שלהם בעקבות התנגדות לתוקפנות הרוסית באוקראינה. אמנסטי חשפה כי הקרמלין לא מהסס להשתמש במוסדות חינוך באופן ישיר על מנת לדכא, ולבצע מעצרים שרירותיים, חיפושים משטרתיים ואף העמדה לדין פלילי של ילדים.

הפעולות של המשטר הרוסי הובילו להשפעות בריאותיות נפשיות ופיזיות חמורות אצל ילדים, כולל מצבים הקשורים ללחץ, פאניקה וטראומה קשה. משפחותיהם סובלות מהשלכות כלכליות, כאשר הורים או אפוטרופוסים מתמודדים עם רדיפות פוליטיות והצקות חזרות ונשנות, דבר אשר הוביל למצוקה משפחתית בהיבט הכלכלי והנפשי, וכן לשיבוש החינוך של הילדים. חלק מהמשפחות נאלצו אף לעזוב את רוסיה בכדי להימנע מהעמדה לדין או הפרדה בכפייה.

לכל סיפור יש פנים: הילדים שעברו התעללות ע”י הקרמלין

המחקר של אמנסטי חושף את סיפורם של ארבעה ילדים אשר סבלו מהמדיניות הקשה של הקרמלין. הרשויות הרוסיות עקבו, ניטרו ותקפו בצורה שערורייתית ילדים אשר הראו סממן הזדהות הקטן ביותר עם אוקראינה. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לשלטונות ברוסיה לכבד ולהגן על זכויותיהם של ילדים ללא הגבלות או שיקולים פוליטיים. אנו קוראים להפסקה מיידית של הפגיעה בילדים או בהוריהם כעונש על מחאה.

מריה מוסקאליובה בת ה-12 הופרדה ממשפחתה במרץ 2023 ונשלחה לבית יתומים לאחר שציירה ציור נגד המלחמה באפריל 2022, ובית הספר דיווח על כך למשטרה. אלכסיי, אביה של מריה, נקנס תחילה בסכום כספי כבד אך לאחר מכן הוא גם נידון למאסר של שנתיים בגין “הכפשה חוזרת ונשנית של הכוחות המזוינים הרוסים”. לאחר סערה ציבורית ברוסיה, מריה הורשתה לחזור לגור עם קרובי משפחה אחרים שלה, אך עונשו של אביה, אשר מגדל אותה לבדו, לא בוטל.

“בעולם המטורף של רוסיה, אם אתה ילד ולא מסכים עם הממשלה אזי המשטרה, בתי המשפט ואפילו בתי הספר מהווים איום מידי עלייך.”

אולג קוזלובסקי

ורווארה (ואריה) גלקינה הייתה בת 10 כאשר באוקטובר 2022 היא נחקרה ע”י המשטרה במוסקבה. הסיבה? ואריה החליפה את תמונת הפרופיל שלה בוואטסאפ לציור אנימה התומך באוקראינה. למרות גילה הצעיר של ואריה, המשטרה קיבלה אישור לערוך חיפוש בבית המשפחה והם הוכנסו לתוכנית ממשלתית אשר נועדה לטפל ב”הורים הממלאים את חובותיהם בצורה לא נאותה”. לאחר איומים תכופים אשר קיבלה אלנה, אמא של ואריה, המשפחה נאלצה לברוח מרוסיה.

יגור בלאזייקין, בן 16 מסנט פטרסבורג, נידון לשש שנות מאסר על ידי בית משפט צבאי בנובמבר 2023. הוא הואשם בכך שזרק בקבוקי טרפנטין מינרלי וסולר על מרכזי גיוס צבאיים רוסיים, אקט מחאה שהפך לפופולרי ע”י צעירים ברוסיה אשר מתנגדים לגיוס ההמוני למלחמה באוקראינה. אף על פי שלא נגרם נזק למבנים בשל פעילות המחאה שלו, יגור הואשם בביצוע של “פיגוע טרור” ונידון לתקופת מאסר ארוכה.

ב-24 בספטמבר 2022 המשטרה באולן-אודה, עיר בדרום סיביר, עצרה את פעילת האופוזציה נטליה פילונובה בעקבות פעולות מחאה לא-אלימות בהם נקטה נגד גיוס חיילי מילואים למלחמה באוקראינה. כשנה לאחר מכן, באוגוסט 2023, נגזרו עליה כמעט שלוש שנות מאסר. בעקבות הכליאה של נטליה, הרשויות הרוסיות החליטו כי ולדימיר בן ה-16, ילד האמונה שלה, יישלח לבית יתומים. למרות החשיבות של אימו בחייו, בשל היותו של ולדימיר ילד בעל מוגבלויות, הוא נותר בבית היתומים עד היום.

אמנסטי ישראל מזועזעת מהפעולות של המשטר הרוסי ומגודל האכזריות שמפגין הקרמלין, לצד הפגיעה האנושה בזכויות האדם של ילדים ומבוגרים כאחד. נמשיך לעקוב, לדווח ולפעול נגד הפרות זכויות אדם מסביב לעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!