הגוף שלה, הבחירה שלה: מבט על זכויות נשים והפלות

המושג זכויות אדם כולל בתוכו בין היתר את הזכות לחיים ללא אלימות או אפליה; היכולת לקבל טיפול רפואי שווה; הגישה לחינוך שווה כמו כל אדם אחר; האפשרות להחזיק ברכוש, להצביע בבחירות או להרוויח שכר שווה בדיוק כמו כולם. אנחנו נמצאים בעשור השלישי של המאה ה-21 ועדיין נשים ונערות ברחבי העולם מתמודדות עם אפליה קשה על רקע מיני ומגדרי.

אי שוויון מגדרי משפיע באופן קיצוני על היכולת של נשים ונערות להצליח ולחיות את חייהן כפי שהיו רוצות: אלימות מבוססת מגדר ואלימות במשפחה הפכו לשכיחות יותר, פערי שכר ואפליה במקומות העבודה עדיין קיימים, ובמדינות רבות אין גישה שווה לחינוך או לאמצעים רפואיים מסוימים. באמצעות מחקר, הסברה וקמפייניםבינלאומיים, אמנסטי אינטרנשיונל מפעילה לחץ על מקבלי ההחלטות בעולם על מנת ליצור שינוי מיידי וקונקרטי במצב זכויות נשים.

ב-8 במרץ 2022, יום האישה הבינלאומי, פרסמנו כתבה מקיפה על פגיעה בזכויות נשים בשנה שחלפה מסביב לעולם: נשים אפגניות נפגעו באופן קשה עקב כיבוש הטליבאן, פרישתה של טורקיה מאמנת איסטנבול הציבה נשים רבות במדינה בסכנה מפני אלימות משפחתית, בארצות הברית המתקפה נגד זכויות מגדריות התרחבה ואילו באוקראינה ובאתיופיה הלחימה חשפה את הפגיעות המגדרית בצורה חריפה ביותר. לצערנו הרב, למרות הזמן הקצר שחלף מאז יום האישה הבינלאומי, מצב זכויות נשים מסביב לעולם החמיר מאוד במקומות רבים:

באפגניסטן הטליבאן החריף את ההגבלות על היכולת של ילדות ונערות ללמוד בבתי ספר. כמו כן, לאחרונה הארגון האיסלאמיסטי העביר חוק המחייב את כלל הנשים האפגניות לכסות את כל גופן מטעמי צניעות דתית. בגואטמלה הקונגרס אישר, דווקא ביום האישה הבינלאומי, חוק חדש האוסר במפורש על נישואים חד-מיניים והפלות. ואילו בפולין, לראשונה מאז עבר החוק שמפליל הפלות, אקטיביסטית מקומית נעצרה ונשפטה בגין מתן סיוע להפלה.

הכירו את הסיפור של לונה, אישה טרנסית מהרפובליקה הדומיניקנית:

הפלה היא זכות אדם בסיסית

אמנסטי אינטרנשיונל עומדת לצד נשים וגברים הנלחמים למען הזכות של נשים לקבל גישה בטוחה וחוקית להפלות. לכל בני האדם מגיע הזכות לאוטונומיה מלאה על חיי הרבייה שלהם ולהחליט אם, מתי וכיצד להביא ילדים לעולם. גישה להפלות היא זכות אדם בסיסית: לכן, אף מדינה או ישות פוליטית לא צריכה לקבל את ההחלטה על לגיטימיות של הפלה – הסמכות היחידה לקבוע זאת צריכה להיות האישה.

הגישה להפלה בטוחה וחוקית מבטיחה לכל אישה את הזכות לאוטונומיה ופרטיות; חירות וביטחון, שוויון, אי-אפליה, בריאות; ובמקרים מסוימים אף להשתחרר מעינויים. מניעת גישה להפלות מסכנת את כל הזכויות הללו ומעמידה נשים במצב אבסורדי בו הן איבדו שליטה על גופן.

בנובמבר האחרון פרסמנו כתבה על המצב בפולין מאז עבר “חוק ההפלות” במדינה; כתבנו על הפגיעה האדירה במצב נשים ונערות והשינוי הקיצוני שעברו חייהן. מאז עבר חוק ההפלות בפולין באוקטובר 2020, נשים רבות, בעיקר במצב סוציו-אקונומי רעוע ובאזורים כפריים, נפגעו קשות מהחקיקה ופנו לגורמים לא-רשמיים לביצוע הפלות. בכך, הן סיכנו את חייהן. לדוגמא, בחצי השנה הראשונה מאז עבר החוק, כ-17,000 נשים פולניות יצרו קשר עם ארגון זכויות האדם “הפלה ללא גבולות” בכדי לקבל סיוע קריטי בנוגע להריונן.

אין דרך אחרת להגיד זאת: גישה להפלות היא זכות אדם בסיסית. לפי חוק זכויות האדם הבינלאומי, לכל אדם יש זכות לבריאות, להיות חופשי מאלימות, אפליה ועינויים או יחס אכזרי, לא אנושי ומשפיל. להכריח אישה או נערה לשאת הריון בניגוד לרצונה – מכל סיבה שהיא – היא הפרה בוטה של זכויותיה הבסיסיות ביותר. הפלה חייבת להיות חוקית, בטוחה ונגישה לכולן בכל מקום בעולם ותמיד.

אמנסטי אינטרנשיונל מדגישה כי על פי עדויות ומחקרים נמצא כי חוקים אשר מגבילים או מפלילים הפלות, אינם מבטלים את התופעה אלא גורמים לנשים לעשות זאת בצורה לא בטוחה ומסכנת חיים.

לכן, אנחנו מבהירים כי לכל אישה, נערה וילדה יש ​​זכויות מיניות, זכויות רבייה וזכות מובהקת על גופה. המשמעות היא שכלל הנשים והנערות בעולם צריכות להיות זכאיות לגישה שווה לשירותי בריאות – מגישה לאמצעי מניעה ועד הפלות בטוחות. האישה עצמה היא היחידה שיכולה לבחור אם, מתי ועם מי היא תתחתן, והיא היחידה שתחליט אם היא רוצה להביא ילדים לעולם ואם כן כמה, מתי ועם מי.

Abortion rights are under attack in the USA. Amnesty International helping activists around the world in the struggle to keep abortion safe & legal. © Amnesty International USA

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד הפרות זכויות אדם מסביב לעולם. אמנסטי מדגישה את החשיבות כי כל אחד ואחת מאיתנו יוכלו להיות מסוגלים לקבל החלטות לגבי הגוף שלנו – אנחנו, ורק אנחנו, לא פוליטיקאים או כל גורם אחר, צריכים לקבל את ההחלטות הללו.